close
تبلیغات در اینترنت
چگونگی و زمان تعیین شب قدر شب‌ 19، 21 و 23 ماه رمضان شب قدر است
پنجشنبه 23 آذر 1396
چگونگی و زمان تعیین شب قدر شب‌ 19، 21 و 23 ماه رمضان شب قدر است
تعیین شب قدر دعا و دعانویسی مذهبی

خبرگزاری رسا نوشت:

عضو ستاد ترویج احکام خاطرنشان کرد: ملاک تعیین شب قدر محل نزول قرآن نیست، بلکه حجت شرعی است و حجت شرعی هم در این مساله رویت ماه است.

حجت‌الاسلام حسین وحیدپور، عضو ستاد ترویج احکام با اشاره به فرا رسیدن شب‌های قدر بر قدر دانستن این شب‌ها تأکید کرد و افزود: شب قدر بهترین فرصت برای جبران اشتباهات گذشته است.

وی با بیان این‌که ملاک تعیین شب قدر محل نزول قرآن نیست، بلکه حجت شرعی و حجت شرعی هم در این مساله رویت ماه است، اظهار داشت: کشور عربس
جای تبلیغات شما
خرید شارژ
برترین کاربر ماه
  • هنوز مشخص نشده است
  • هنوز مشخص نشده است
  • هنوز مشخص نشده است
  • هنوز مشخص نشده است
  • هنوز مشخص نشده است
  • هنوز مشخص نشده است
اتاق آرزو
عضویت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
خبرنامه
خبرنامه
با عضویت در خبرنـــــــــامه می توانید آخرین مطالب سایت را در ایمیل خود دریافت کنید .

دیگرامکانات

به کانال تلگرام falkade بپیوندید👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇فال روزانه😊

رازهای موفقیت،انرژی مثبت😜دعا نویسی😐قدرت اراده،جملات انرژی بخش🌹

کانال تلگرام فال روزانه ،رازهای موفقیت،انرژی مثبت،دعا نویسی،قدرت اراده،جملات انرژی بخش

هایپرتمپ دات آی آر
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
چگونگی و زمان تعیین شب قدر شب‌ 19، 21 و 23 ماه رمضان شب قدر است
  • تعداد بازدید : 411
  • چگونگی و زمان تعیین شب قدر شب‌ 19، 21 و 23 ماه رمضان شب قدر است

    تعیین شب قدر دعا و دعانویسی مذهبی

    خبرگزاری رسا نوشت:

    عضو ستاد ترویج احکام خاطرنشان کرد: ملاک تعیین شب قدر محل نزول قرآن نیست، بلکه حجت شرعی است و حجت شرعی هم در این مساله رویت ماه است.

    حجت‌الاسلام حسین وحیدپور، عضو ستاد ترویج احکام با اشاره به فرا رسیدن شب‌های قدر بر قدر دانستن این شب‌ها تأکید کرد و افزود: شب قدر بهترین فرصت برای جبران اشتباهات گذشته است.

    وی با بیان این‌که ملاک تعیین شب قدر محل نزول قرآن نیست، بلکه حجت شرعی و حجت شرعی هم در این مساله رویت ماه است، اظهار داشت: کشور عربستان که در آنجا ماه براساس اعلام حکومت آغاز می‌شود، نه رویت، ملاک درستی برای تعیین شب قدر نیست.

    عضو ستاد ترویج احکام تصریح کرد: شب قدر باید از زمانی حساب شود که نخستین روز ماه براساس رویت ثابت شده و دانستیم ماه شعبان به پایان رسیده است، اگرچه ممکن است در عربستان که محل نزول قرآن هم هست، یک شب جلوتر باشد.

    وی با بیان این‌که شب‌ 19، 21 و 23 ماه رمضان شب قدر است، گفت: زمان شب قدر از اذان مغرب روز هجدهم تا اذان صبح روز نوزدهم، اذان مغرب روز بیستم تا اذان صبح روز بیست و یکم و از اذان مغرب روز بیست و دوم تا اذان صبح روز بیست و سوم است.

    حجت‌الاسلام وحیدپور در ادامه به بیان احکام روزه‌داری و مبطلات روزه پرداخت و اظهار داشت: شخصی که در ماه مبارک رمضان پس از اذان صبح محتلم شده، روزه‌اش صحیح است و تأخیر در غسل هم تا بعدازظهر مشکلی ندارد.

    وی با بیان این‌که اگر روزه‌دار عمدا غسل جنابت نکند تا این‌که وقت تنگ شده و با تیمم وارد صبح شود معصیت کرده است، گفت: این فرد در هر صورت به جای غسل با تیمم وارد صبح شده که روزه‌اش صحیح است، اما با تیمم نمی‌تواند نماز بخواند.

    مسؤول پیشین بخش استفتائات دفتر مرحوم حضرت آیت‌الله‌ شیخ جواد تبریزی خاطرنشان کرد: تیمم تنها مجوز ورود به صبح و صحیح بودن روزه است و چون یک ساعت و نیم تا اول آفتاب برای نماز صبح وقت است، باید برای نماز غسل کند.

    وی همچنین با اشاره به وقت شرعی برای امساک و افطار، گفت: روزه‌دار تا وقتی که احتمال می‌دهد هنوز شب باقی است، یعنی یقین به صبح نکرده یا راهی به عنوان حجت شرعی برای صبح شدن وجود ندارد، می‌تواند سحری بخورد، اما فقها در این‌باره احتیاط می‌کنند.

    حجت‌الاسلام وحیدپور با بیان این‌که مناسب است چند دقیقه پیش از اذان صبح دیگر چیزی خورده نشود، امساک برای افطار را ضروری دانست و اظهار داشت: برخلاف صبح، تا وقتی که یقین به اذان مغرب نشده، نمی‌توان افطار کرد و احتمال مغرب شدن هم فایده‌ای ندارد.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود استفاده از مایعات برای اماله کردن را سبب بطلان روزه دانست و گفت: پزشکان سابق برای شست‌وشوی معده از داروهای گیاهی مانند گل ختمی مایعی را گرفته و آن را از طریق مجرای مدفوع وارد معده می‌کردند که این روزه را باطل می‌کند.

    این استاد حوزه با بیان این‌که استفاده از هر نوع مایعاتی که از طریق مجرای مقعد وارد بدن شود، روزه را باطل می‌کند اما استفاده از جامد مانند شیاف روزه را باطل نمی‌کند، ادامه داد: امروزه شست‌شو به وسیله آندوسکپی و از طریق دهان است، که این وسیله به تنهایی روزه را باطل نمی‌کند.

    وی تأکید کرد: اگر لوله آندوسکوپی به چیزی مانند ژله یا کرم آغشته شود و به حلق برسد، روزه را باطل می‌کند و شستشوی معده بیمار به وسیله سوند هم که مایع مخصوص شستشو را به معده می‌رساند، سبب بطلان روزه می‌شود.

    حجت‌الاسلام وحیدپور با بیان این‌که وارد شدن مایع از راه گلو به حلق روزه را باطل می‌کند، افزود: اگر با ورود لوله آندوسکوپی در معده، خوردن و آشامیدن بر آن صدق کند، روزه باطل است؛ اگرچه شی جامد باشد.

    وی بیان داشت: چیزی که اصطلاح خوردن بر آن صدق نکند، مبطل روزه نیست و از آنجا که برای لوله آندوسکپی اصطلاح خوردن به کار برده نمی‌شود، اگر تنها برای عکسبرداری وارد معده شود و مایعی به همراه آن نباشد، روزه را باطل نمی‌کند.



    تگ ها : ملاک شرعی تعیین شب قدر,شب قدر و ملاک تعیین ان,

    حقیقت شب های قدر دعا و دعانویسی مذهبی

    جبران فضیلت های از دست رفته
    حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

    نعمتی در ماه مبارک رمضان هست -که در بسیاری از روایت ها و دعاهای ماه رمضان تأکید شده- و آن این است که «ثُمَّ فَضَّلَ لَیلَةً وَاحِدَةً مِنْ لَیالِیهِ عَلَى لَیالِی أَلْفِ شَهْرٍ»، یک شب این ماه از شب‌های هزار ماه برتر است. این یک گنج عظیم بی‌حد و اندازه‌ای است که خدای متعال در این ماه قرار داده است و انسان باید تلاش کند که این گنج را به دست بیاورد. اگر به دست آورد، تدارک همه‌ی کاستی‌های عمر انسان می‌شود و اگر به دست نیاورد، در این عمر معمولی هفتاد- هشتاد ساله انسان کاری خیلی نمی‌شود کرد.

    بر اساس بعضی روایات، شب قدر نعمتی است که خدای متعال در مقابل عمر طولانی‌ای که به امت های سابق داده، به امت نبی اکرم صلی الله علیه و آله عطا کرده است. در روایات ذیل سوره‌ی قدر دو شأن نزول برای این سوره آمده است -و هر دو هم ممکن است درست باشد و تنافی‌ای با هم ندارند- اول اینکه حضرت در خواب دیدند که بنی تمیم و بنی امیه از منبر حضرت بالا رفتند و مردم را به قهقرا برمی‌گردانند. حضرت (صلی الله علیه و آله) محزون شدند که جبرئیل آمد و گفت یا رسول الله چه شده؟ فرمود من چنین خوابی دیدم، عرض کرد من مطلع نیستم باید بروم از خدای متعال سوال کنم، برگشت و سوره‌ی قدر و یک آیه‌ی دیگر را آورد که ما در مقابل این دولت طولانی‌که به آنها دادیم و مردم را به قهقرا بر می‌گردانند به تو شب قدر دادیم که شب قدر تو از این دولت کارگشاتر است. درست است اینها به عقب بر می‌گردانند ولی شب قدر تو همه‌ی آنها را جبران می‌کند.

    در آیات دیگر دارد «(به یاد آور) زمانى را که به تو گفتیم: «پروردگارت احاطه کامل به مردم دارد؛ (و از وضعشان کاملاً آگاه است.) و ما آن رؤیایى را که به تو نشان دادیم، فقط براى آزمایش مردم بود؛ همچنین شجره ملعونه‏ (درخت نفرین شده)» (إسراء:60)

    این فتنه‌ی الهی است! کوره‌ای است که باید مردم در این کوره بروند که یک عده خالص بیرون بیایند و یک عده جدا بشوند. بعضی روایات شجره‌ی ملعونه را به بنی امیه تفسیر کرده اند. خداوند می فرماید ما در مقابل این فتنه شب قدر را به تو دادیم که تدارک همه‌ی آنها را می‌کند.

    ذیل این آیه روایت دیگری است که در محضر رسول الله(صلی الله علیه و آله) عرض شد که بعضی از امم سابق فقط 120 سال شمشیر روی دوش‌شان بوده و می‌جنگیدند در حالی که عمر امت حضرت متوسط 60 تا 70 سال است، حضرت به خدای متعال عرض کردند که خدایا در مقابل این عمرهای طولانی به امت من چه عطا کرده ای؟ خدا فرمود سوره قدر را دادیم که جبران نقص عمر را می‌کند. چون خود دنیا که موضوعیت ندارد، این عمری که می‌دهند برای این است که انسان بتواند بارش را برای ادامه راه ببندد و إلا هزار سال در این دنیا باشی یا صد سال موضوعیت ندارد. شب قدری که قرار دادیم جبران می‌کند، این شب قدر را گویی به احترام حضرت، به امت او دادند.

    پیامبر ما غیر از حضرت موسی و حضرت نوح و حضرت ابراهیم علیهم السلام است که باید هزار سال کنارشان باشی تا برسی، در یک عمر کوتاه با حضرت می‌توان به مقصد رسید، مانند اینکه یک استاد زبردست که 40 سال سابقه تدریس دارد و از نظر استعداد و توانایی کامل است، با یک استاد معمولی خیلی فرق می‌کند، ممکن است یک کتاب را با او یک ماهه بخوانی ولی با دیگری یک ساله نشود خواند. این شفاعت حضرت و اهلبیتش علیهم السلام است که راه را کوتاه کرده است، شب قدر این امت نیز از این شفاعت به دست آمده است.
    اگر انسان از گناهانش هم به إخبات رسید، این انکسار بهره می‌دهد. اما عبادتی که سرت را بالا بگیری و بگویی من روزه را که گرفتم، نماز را هم که خواندم، چه کم گذاشته بودم؟! مستحق چوب خوردن است

    حضرت زهرا(س)، حقیقت شب قدر

    روایت دیگری هست که مرحوم مجلسی در بحار نقل کردند که «اللَّیلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَک لَیلَةَ الْقَدْرِ»1 شب قدر ماه رمضان ارتباطی با ولی خدا دارد، من تلقی‌ام این است که حقیقت شب قدر درک ولی خدا و مقام ولایت الهیه است، انسان اگر به آن محیط أمن ولایت الهیه وارد نشود که «وَلَایةُ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی»2 شب قدری ندارد، خطر پذیر است، باید وارد آن حصن بشود که از مخاطرات نجات پیدا کند، کما اینکه «لا اله الا الله حصنی»3، «ولایت علی ابن ابی طالب» هم حصن است. روایت سلسله الذهب را قریب به چهار هزار نفر قلم به‌دست در نیشابور می‌نوشتند، وقتی کجاوه‌ی حضرت حرکت کرد گفتند یک حدیث نقل کنید، حضرت با سند از آباءشان، از نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله)، از جبرائیل عن الله تبارک و تعالی نقل کردند: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی‏»4 و سر را بیرون آوردند و گفتند: «بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا»، پذیرش ولایت اولیای الهی شرط و مقوّم توحید است. اگر انسان به محیط ایمن الهی و آن وادی امن وارد نشود، خطر پذیر است، شیطان، نفس، دیگران تهدیدش می‌کنند. و من گمان می‌کنم که حقیقت شب قدر هم همین باشد. اینکه شب قدر در ماه رمضان است، بعید نیست معنایش این باشد که درک حقیقت آن مقام ولایت الهیه هم در این ماه است، اگر انسان توانست خودش را به آن وادی ایمن و ولی خدا برساند، در کنار او بیش از هزار ماه جلو رفته است و اگر نرساند، هزار ماه هم که خودش بدود آن کار را نمی‌کند. یک شب که با ولی خدا سالک باشی و به آن وادی ایمن راه یابی، آن یک شب از هزار شب که خودت راه بروی بهتر است.
    حضرت زهرا علیهاالسلام


    درک شب قدر هم غیر از بیدار بودن است؛ ممکن است آدم بیدار باشد، ابوحمزه بخواند، دعای جوشن کبیر بخواند، همه‌ی کارها را بکند ولی به درک شب قدر نرسیده باشد. درک شب قدر امر دیگری است که ورود به آن محیط ایمن الهی است که در این روایت می‌فرماید: «فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَک لَیلَةَ الْقَدْرِ». این روایت نقشه‌ی گنج است، بعد از یافتن آدرس گنج باید دنبال گنج‌یاب رفت، انسان باید آستین‌ها را بالا بزند تا پیدا کند، صرف نقشه‌ِ گنج برای رسیدن به گنج کافی نیست. سپس هشدار می‌دهند که خیال نکنید به معرفت تام حضرت می رسید « وَ إِنَّمَا سُمِّیتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا ، به درستی که فاطمه نامیده شد چراکه خلق از معرفت حقیقی او عاجزند.»که در روایت دارد که نام ایشان از طرف خدا بوده است.

    در علل الشرایع صدوق روایتی دارد که جابر از حضرت سؤال کرد که چرا به حضرت می‌گویند زهرا؟ فرمود: زیرا خداوند متعال او را از نور با عظمت خود آفرید، و هنگامى که نورش درخشیدن گرفت آسمانها و زمین به نور او روشن شدند و چشمان ملائکه خیره ماند.»5 وقتی این نور که منشعب از عظمت الهی است، تجلی کرد حجاب ملائکه شد، با اینکه خود ملائکه نورانی هستند به سجده افتادند، خداوند فرمود «هَذَا نُورٌ مِنْ نُورِی أَسْکنْتُهُ فِی سَمَائِی خَلَقْتُهُ مِنْ عَظَمَتِی أُخْرِجُهُ مِنْ صُلْبِ نَبِی مِنْ أَنْبِیائِی؛ این شعبه‏اى از نور من است که آن را آفریده‏ام و از صلب یکى از پیامبرانم که او را بر سایر پیامبران برترى داده‏ام، خارج مى‏نمایم.» ، او را در آن نقطه‌ی آسمان منصوب به خودم و آن رفعت منصوب به خودم جای دادم، سپس از مسیر رسول الله(صلی الله علیه و آله) به عالم دنیا تنزلش دادم. بنابراین معرفت امام و معرفت صدیقه طاهره سلام الله علیها درک حقیقت شب قدر است.

    ابتلاء و بلاء حضرت زهرا سلام الله علیها حلقه‌ی اتصال ما با عوالم بالاتر است. حلقه اتصال عالم با نبوت و ولایت است. اگر ابتلاء ایشان نبود فتنه‌های شیطان همه را جدا می کرد. بلاء حضرت به خاطر وسعت و عظمتش حلقه اتصال و پیوند همه اولیاء و همه‌ی خوبان به مقام نبوت و ولایت است. در باطن عالم هر کسی متصل می‌شود از این راه متصل می‌شود، حلقه اتصال باطنی است. شاید معنای شب قدر بودن حضرت هم همین باشد.
    در علل الشرایع صدوق روایتی دارد که جابر از حضرت سؤال کرد که چرا به حضرت می‌گویند زهرا؟ فرمود: زیرا خداوند متعال او را از نور با عظمت خود آفرید، و هنگامى که نورش درخشیدن گرفت آسمانها و زمین به نور او روشن شدند و چشمان ملائکه خیره ماند.»5 وقتی این نور که منشعب از عظمت الهی است، تجلی کرد حجاب ملائکه شد، با اینکه خود ملائکه نورانی هستند به سجده افتادند

    جبران فضیلت های از دست رفته

    بعد از اینکه فضیلت‌های ماه در دعای چهل و چهارم بیان می‌شود، حضرت در دعای چهل و پنجم با رمضان وداع می کنند. حضرت در این دعا یک درس به ما می دهند؛ عده‌ای ماه رمضان را پشت سر گذاشته‌اند و بهره‌های این ماه را برده‌اند خوشا به حالشان، اما در مورد باقی افراد حضرت می فرمایند خدایا ما در مقابل این ماه که از دست دادیم، در مقابل تفریط و کوتاهی خودمان در حق این ماه مصیبت زده‌هستیم، منکسر هستیم که چرا ماه خدا آمد و ما نه از شبهایش بهره بردیم و نه از روزهایش و این ماه از ما جدا می‌شود و دیگر بر نمی‌گردد. ماه بعدی که می‌آید یک رمضان دیگری است. این روایات را مرحوم شیخ حر در باب جهاد با نفس بیان کرده‌اند که روزی می‌آید به آدم می‌گوید من دیگر تکرار نمی‌شوم، خیال نکنی که فردا من هستم! فردا یک روز دیگری است، من می‌روم و دیگر هم به دنیا بر نمی‌گردم، مواظب باش بهره‌ات را از من ببری. ماه رمضان هم اینگونه است؛ بر فرض انسان زنده باشد، ماه رمضان بعد که این ماه رمضان نیست. حالا حضرت یک راهی به ما یاد داده‌اند که اگر بتوانیم جبران کنیم؛ البته این مخصوص روز آخر ماه است. همانطور که انسان باید در ابتدای روز همت کند و مصمم باشد که گناه نکند، آخر روز هم باید توبه کند که خدایا بالاخره ما در ظرف خودمان تخلف‌هایی داشتیم و باید از این تخلف‌ها توبه کند، در ماه رمضان هم اول ماه انسان باید مهیا بشود برای بهره بردن، آخر ماه باید اینگونه از خدا عذرخواهی کند و به فضل خدا امیدوار باشد.
    شب قدر

    حضرت به ما آموخته‌اند: «وَ اجْبُرْ مُصِیبَتَنَا بِشَهْرِنَا، وَ بَارِک لَنَا فِی یوْمِ عِیدِنَا وَ فِطْرِنَا؛ جبران کن مصیبت ما را (بخاطر از دست دادن فضایل ماه) و براى ما در روز عید و روز روزه گشودنمان مبارک و نیکو گردان»، «اللَّهُمَّ فَلَک الْحَمْدُ إِقْرَاراً بِالْإِسَاءَةِ، وَ اعْتِرَافاً بِالْإِضَاعَة؛ تو را است سپاس در حالیکه به بدکردارى اقرار کننده و به تباه ساختن (تقصیر در اعمال) اعتراف کننده‏ایم»» خدایا ما تو را حمد می‌کنیم درکار تو نقصی نیست، تو را فقط باید ستود، تو ماه طهور را قرار دادی، ملائکه‌ات را آماده کرده بودی، شیاطین را در غل و زنجیر کرده بودی، بنابراین باید تو را ستود؛ من کوتاهی کردم و از این ماه بهره‌مند نشدم. حالا هم اقرار به بدی‌های خودم دارم و هم اعتراف به تضییع حق تو. حالا در مقابل این إسائه و إضائه ما چه داریم؟ آنچه که ما داریم برای تو این است: «وَ لَک مِنْ قُلُوبِنَا عَقْدُ النَّدَم». قلب ما با ندامت گره خورده است، پشیمان هستیم، بی تفاوت نیستیم که شهر الطهور تمام شد. روز آخر ماه است و عده‌ای پاک شدند و موحد شدند، خدا شناس شدند، امام شناس شدند و مقام ولایت الهیه را یافتند و ما دست خالی هستیم.

    «وَ مِنْ أَلْسِنَتِنَا صِدْقُ الِاعْتِذَار» از جانب زبان ما نیز برای تو عذر حقیقی و صادقانه داریم، نه اینکه بگوییم خدایا تو نخواستی که ما برسیم، نه! کار از طرف تو تمام بود، ما نخواستیم، ما تضییع کردیم.

    «فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِیهِ مِنَ التَّفْرِیط؛ پس ما را بر (اعتراف بکوتاهى در اعمال و پشیمانى از) تقصیر که در آن ماه بما رسیده اجر و پاداش ده»، دعا را باید از معصوم یاد گرفت؛ خدایا از تفریطهایی که به ما رسیده، مصیبت زده‌ایم! در مقابل این تو به ما پاداش بده. چه پاداشی؟ «أَجْراً نَسْتَدْرِک بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِیه» اجری که با آن تدارک کنیم فضلی را که از کف رفته است. «وَ نَعْتَاضُ بِهِ مِنْ أَنْوَاعِ الذُّخْرِ الْمَحْرُوصِ عَلَیه» عوض همه آن گنجهایی که بر آن حریص هستیم که ما به دست نیاوردیم و از کنار آن گذشتیم. یعنی انسان می‌تواند با انکسار و ندامت خودش، با عقد الندم و صدق إلاعتذار از تفریطهای خودش هم بهره مند بشود.

    اگر انسان از گناهانش هم به إخبات رسید، این انکسار بهره می‌دهد. اما عبادتی که سرت را بالا بگیری و بگویی من روزه را که گرفتم، نماز را هم که خواندم، چه کم گذاشته بودم؟! مستحق چوب خوردن است. انسان در درگاه خدای متعال باید هر کاری هم که کرده باشد، از حد تقصیر بیرون نرود، خیال نکند که بندگی انجام داده است! انسان وقتی می‌بیند یک عده‌ای شب تا صبح در سجده و رکوع بوده اند، تازه می فهمد که کاری نکرده است. این صدق الاعتذار و عقد الندم تدارک نقص‌هاست. ذیل این دعا بالاتر از این هم دارد که خدایا ماه های رمضانی می‌آید که ما زنده نیستیم بندگان تو می‌آیند بندگی می‌کنند، خدایا هر چه به آنها می‌دهی به ما هم بده. خیلی طمع بزرگی است! اینگونه باید انسان در کرم خدای متعال طمع کند. إخبات و إنکسار واین رجاء این دو اگر در انسان پیدا شد، جبران همه کاستی‌های انسان را می‌کند.

    نوشته شده توسط :  |  در تاريخ: 29 مرداد 1390 8:17  |  نظر دهيد - بازدید : 8796

    تگ ها : حقایقی درمورد شب های قدر,حقیقت شب های قدر,شب های قدر در نگاه حضرت فاطمه زهرا(س),

    شب قدر شب مقدرات دعا و دعانویسی مذهبی

    شب قدر ، قدر شب مقدرات

    از حضرت امام باقر (علیه السلام) نقل شده كه وقتی از حضرتش پرسیدند: آیا شما میدانید كه لیلة القدر كدام شب است؟ حضرت فرمودند: چگونه ندانیم، و حال آن كه در شب قدر فرشتگان بر گرد ما طواف می كنند.

    خداوند متعال در چهارمین آیه سوره مباركه قدر می فرماید: تنزّل الملائكة و الرّوح فیها بإذن ربهّم من كلّ أمرٍ. فرشتگان و روح، در آن شب به دستور پروردگارشان با هر فرمانی (برای تقدیر هركاری) فرود آیند.

    فعل مضارع «تنّزل» دلالت بر تكرار و بقاء «لیلةالقدر» دارد، و در آیات سوم و چهارم سوره دخان نیز:

    فیها یفرَق كلّ أمرٍ حكیم.1 در آن شب، هر فرمانی، برحسب حكمت صادر میشود.

    دلالت بر تجدد و دوام دارد. زیرا هیأت نحوی باب «تفعّل» اگر دلالت بر پذیرش یا تكلف یا هر دو مینماید. ظاهر این فعلها، خبر از تفریق و تنزل امر در لیلةالقدرهای آینده می دهد.

    این امر كه در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به آن حضرت نازل می شده است، در هر شب قدر، باید بر كسی نازل و تبیین و تحكیم یا كشف شود كه به افق نبوت نزدیك و پیوسته باشد.

    قبول اصل وصایت رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) و امامت، ناشی از این معنی و مبتنی بر همین اساس است.

    هنگامی كه كسی قرآن را به عنوان كلام خدا پذیرفت به این معنی كه همه سورهها و آیات آن را پذیرفته است و یك مسلمان واقعی هم كسی است كه تسلیم همه آیات قرآن باشد، پس هر مسلمانی الزاماً باید سوره قدر، و از آن سوره شب قدر، و استمرار آن را تا قیامت بپذیرد و لازمه پذیرفتن آن، آیه (تنزّل الملائكة...) كه هر فرد با ایمانی ناگزیر از قبول آن است، این است كه بپذیرد كه در شب قدر فرشتهها و روح از جانب پروردگار با هر امری فرود میآیند و این امر یك متولی و ولی میخواهد كه متولی و ولی آن امر باشد. اینكه خداوند در آیات سوم و چهارم سوره دخان می فرماید:

    در آن شب هر فرمانی، برحسب حكمت صادر می شود؛ فرمانی از جانب ما، و ما همواره فرستنده آن بودهایم.

    دلالت بر تكرار و تجدید فرق و ارسال در آن شب دارد و به این معنا كه آن شب، فرشتگان و روح، در هر سال، دائماً نازل میشوند؛ پس باید به طور مدام شخصی به عنوان «ولی» این امر باشد كه به سوی او نازل و ارسال گردند كه او همان ولی جهان و جهانیان خواهد بود؛ و هم اوست كه اطاعتش بر همگان واجب است.

    به همین سبب، هر كس ادعا كرد كه من ولی امر هستم، باید ثابت كند كه این امر توسط فرشتگان و رو ح بر او نازل شده و میشوند، و چون هیچ كس جز پیامبر و اوصیاء معصومینش (علیهم السلام) نمیتوانند مدعی این امر باشند و اساساً هم نیستند، باید از اوصیاء و پیامبر همواره كسی باشد كه در شب قدر توسط روح و فرشتگان از جانب یزدان هر امری بر او نازل شود.

    آیه مورد بحث، یكی از مستدلترین آیات قرآن كریم بر ضرورت وجود همیشگی یك ولی امر از جانب خداست كه امین بر حفظ و اجزاء و اداء امرالهی باشد، و آن همان امام معصوم (علیه السلام) است.

    و هر كس نزول پیوسته فرشتگان و روح را در شب قدر بپذیرد كه اگر به قرآن ایمان دارد باید بپذیرد، ناگزیر باید ولی امر را هم بپذیرد وگرنه كافر به بعضی از آیات قرآن خواهد بود، كه در آن صورت چنین كسی بنابر بیان خود قرآن كریم كافر واقعی است.

    چنان كه خداوند در آیات 150 و 151 سوره نساء میفرماید: إِنَّ الَّذِینَ یَكْفُرُونَ بِاللّهِ وَرُسُلِهِ وَیُرِیدُونَ أَن یُفَرِّقُواْ بَیْنَ اللّهِ وَرُسُلِهِ وَیقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَیُرِیدُونَ أَن یَتَّخِذُواْ بَیْنَ ذَلِكَ سَبِیلاً أُوْلَـئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِینَ عَذَابًا مُّهِینًا . كسانی كه به خدا و پیامبران خدا كافر شدهاند و میخواهند بین خدا و رسولانش جدایی اندازند و میگویند به برخی ایمان میآوریم و به بعضی كافر میشویم و میخواهند در این میان(بینابین) اتخاذ كنند، اینان حقا كافرند و ما برای كفركیشان عذاب خواركنندهای مهیا كردهایم.

    و میبینید كه خداوند، كسانی را كه پارهای از آیات خدا را بپذیرند و برخی را نپذیرند، كافر حقیقی میداند.

    علی بن ابراهیم قمی در تفسیری درباره نزول فرشتگان و روح، در شب قدر می گوید: فرشتگان و روح القدس، در شب قدر، بر امام زمان (علیه السلام) نازل می شوند و آنچه را از مقدرات سالانه بشر، نوشته اند، به او تقدیم می دارند

    بنابراین مؤمن حقیقی كسی است كه هم استمرار لیلةالقدر را تا قیامت پذیرا باشد و هم وجود حجت زمان و ولی امر، و امام معصومی كه امر الهی را دریافت میكند و امین بر آن در جهت پاسداری، به كار بستن و اداء باشد، قبول كند؛ یعنی همان بزرگواری كه در زمان وجود مقدس بقیةالله الاعظم حضرت مهدی(عج) میباشد و به همین سبب پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله) بنابر آنچه شیعه و سنی از آن حضرت نقل كردهاند، فرمودند: من أنكر المهدی فقد كفر.2 كسی كه وجود مهدی را انكار كند، رهسپار دیار كفر شده است.
    شب قدر

    و در كتب شیعه، از این قبیل احادیث فراوان است، و از آن جمله، از امام صادق(علیه السلام) و آن حضرت از پدر ارجمندشان و از آن طریق از جد عالیقدرشان و از پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده كه فرمودهاند:

    القائم من ولدی اسمه إسمی و كنیته كنیتی و شمائله شمائلی و سنّته سنتی یقیم النّاس علی ملتّی و شریعتی و یدعوهم إلی كتاب الله عزّوجلّ، من أطاعه أطاعنی و من عصاه عصانی، و من أنكره فی غیبته فقد أنكرنی، و من كذبه فقد كذّبنی، و من صدّقه فقد صدّقنی، إلی الله اشكو المكذّبین لى فى أمره، و الجاهدین لقولی و المضلّین لأمتّی عن طریقته و سیعلم الذین ظلموا ایّ منقلبٍ ینقلبون.3

    قائم از فرزندان من است اسم او اسم من «محمد» و كنیه او، كنیه من «ابوالقاسم» و سیمای او سیمای من و سنت او سنت من است، دین و آیین و ملت و شریعت مرا در بین مردم برپا میدارد و آنان را به كتاب خدای عزوجل فرامیخواند. كسی كه او را طاعت كند، مرا پیروی كرده و كسی كه او را نافرمانی كند، مرا نافرمانی كرده است و كسی كه او را در دوران غیبتش انكار كند، تحقیقاً مرا انكار كرده و كسی كه او را تكذیب كند هر آینه مرا تكذیب كرده و كسی كه او را تصدیق كند، هر آینه مرا تصدیق كرده است. از آنها كه مرا درباره او تكذیب كرده و گفتار مرا در شأن او انكار میكنند و امت مرا از راه او گمراه میسازند، به خدا شكایت میبرم. به زودی آنها كه ستم كردند و میدانند كه بازگشتشان به كجا است و سرنوشتشان چگونه است (و چگونه در دگرگونیها مجازات ستمگریهای خود را در دنیا و آخرت خواهند دید).

    در این حدیث شریف انكار و تكذیب امام عصر، اروحنا فداه، انكار و تكذیب پیامبر به حساب آمده است، و در نتیجه همه پیامبران را انكار كرده، كه همان رهسپاری به وادی كفر خواهد بود.

    علی بن ابراهیم قمی در تفسیری درباره نزول فرشتگان و روح، در شب قدر میگوید:

    فرشتگان و روح القدس، در شب قدر، بر امام زمان (علیه السلام) نازل می شوند و آنچه را از مقدرات سالانه بشر، نوشته اند، به او تقدیم می دارند.

    و همین محدث مورد وثوق از حضرت امام باقر(علیه السلام) نقل كرده، كه وقتی از حضرتش پرسیدند: آیا شما میدانید كه لیلة القدر كدام شب است؟ حضرت فرمودند:

    چگونه ندانیم، و حال آن كه در شب قدر فرشتگان برگرد ما طواف میكنند.4

    حضرت امام سجاد(علیه السلام)، در این باره، میفرمایند: همانا سال به سال در شب قدر تفسیر و بیان كارها، بر ولی امر (امام زمان(علیه السلام)) فرود می آید.
    حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: قائم از فرزندان من است اسم او اسم من «محمد» و كنیه او، كنیه من «ابوالقاسم» و سیمای او سیمای من و سنت او سنت من است، دین و آیین و ملت و شریعت مرا در بین مردم برپا میدارد و آنان را به كتاب خدای عزوجل فرامیخواند. كسی كه او را طاعت كند، مرا پیروی كرده و كسی كه او را نافرمانی كند، مرا نافرمانی كرده است و كسی كه او را در دوران غیبتش انكار كند، تحقیقاً مرا انكار كرده و كسی كه او را تكذیب كند هر آینه مرا تكذیب كرده و كسی كه او را تصدیق كند، هر آینه مرا تصدیق كرده است

    و نیز آن حضرت(علیه السلام) فرمودهاند: ای گروه شیعه، با سوره «انا انزلناه فی لیلة القدر» با مخالفین امامت ائمه معصومین(علیهم السلام) مخاصمه و مباحثه (و اتمام حجت) كنید تا كامیاب و پیروز شوید، به خدا كه آن سوره، پس از پیغمبر اكرم(صلی الله علیه و آله) حجت خدای تبارك و تعالی است بر مردم، و آن سوره آقای دین شماست و نهایت دانش و آگاهی ماست. ای گروه شیعه، با «حم و الكتاب المبین؛ انا انزلناه فی لیلة مباركة اناكنا منذرین» مخاصمه و مناظره كنید، زیرا این آیات مخصوص والیان امر امامت بعداز پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) است.

    همچنین از رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است، كه به اصحابشان فرمودهاند:

    به شب قدر ایمان بیاورید، زیرا آن شب برای علی بن ابیطالب(علیه السلام) و یازده نفر از فرزندان او پس از من خواهد بود.

    از آنچه كه نگارش یافت، استفاده میشود كه شب قدر تا قیامت باقی است و در هر شب قدر هم ولی امر و صاحب امری هست كه آن امر را دریافت دارد، كه در زمان ما صاحب آن امر صاحب بزرگوار ما حضرت حجةبن الحسن المهدی، ارواحنا فدا، است و برای آن كه بهتر بدانیم كه لیلةالقدر بیانگر مقام شامخ ولایت اهل بیت (علیهم السلام) و امامت آنان تا روز رستاخیز میباشد. حدیثی را هم كه در بخش فضیلتهای حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است، ملاحظه میكنیم كه در آن به طور كنایه از آن بانوی عظیم القدر تعبیر به لیلةالقدر شده است و آن در تفسیر فرات بن ابراهیم از حضرت صادق(علیه السلام) نقل شده كه فرمودهاند:

    «ما قرآن را در شب قدر فرو فرستادیم»، «شب قدر» فاطمه و «قدر» خداست، پس كسی كه فاطمه (سلام الله علیها) را آنگونه كه باید، بشناسد، شب قدر را درك كرده است.

    و این اشاره به مقام ولایت آن بانوی معصوم (سلام الله علیها) نیز دارد.

    و از طرفی، همانگونه كه در شب قدر امر حق بر امام به حق فرود میآید، نزول گاه نور پاك امامان معصوم (علیهم السلام) نیز وجود مقدس فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است؛ كه حقیقتاً هر كس آن بانو را شناخت و به عظمت مقام فرزندان معصومش و همسر مظلوم و معصومش پیبرد، شب قدر را درك كرده است.

    نوشته شده توسط :  |  در تاريخ: 28 مرداد 1390 9:05  |  نظر دهيد - بازدید : 9707

    تگ ها : اطلاعاتی در مورد شب قدر,حدیثی از امام باقر در مورد شب قدر,رابطه شب قدر با حجت زمان,شب قدر در احادیثی از ائمه,شب قدر شب مقدرات,
    مطالب مرتبط
  • مطالبی که شما از آن ها خوشتان خواهد آمد...
  • دعای پیش از دعا کردن از حضرت علی (ع)
    معنی و تعبیر خواب رنگ خاکستری خواب سیاه و سفید تعبیر دیدن رنگ خاکستری در خواب
    معنی و تعبیر خواب علائم راهنما نشانه های راهنما
    معنی و تعبیر خواب رودخانه دیدن رودخونه خروشان در خواب رودخانه ارام و شفاف راکد متلاطم
    معنی و تعبیر خواب رنگ ارغوانی دیدن رنگ ارغوانی در خواب تعبیر خواب رنگها
    معنی و تعبیر خواب دیدن شیر حیوانی و حیوانات وحشی
    معنی و تعبیر خواب دیدن اعضای بدن و ارتباط ان با سلامت روح و جسم
    معنی و تعبیر خواب بیرون امدن دل و روده و پاره شدن شکم
    نگهداری چه وسایلی شانس را زیاد می کند؟
    تاثیرات علمی ماه شب چهارده و قرص کامل ماه روی انسان و حیوانات
    عکس های زنی با سه پستان زنی با سه سینه
    بهترین و رومانتیک ترین شهرهای دنیا برای ماه عسل
    طنز شرایط بله گفتن عروس در استان های مختلف
    تصاویر طنز همراه نوشته
    مطالب بامزه خنده دار سرگرمی جدید تلگرامی
    مطالب و عکس جدید برای کانال تلگرام
    عکس نوشته خنده دار مذهبی و چهل عکس جالب
    خلاصه رمان سادگی های دلم و دانلود برای موبایل اندروید جاوا
    دانلود رمان "نذار دنیا رو دیوونه کنم" برای موبایل اندروید جاوا+خلاصه داستان
    شصت عکس طبیعت زیبا در فصل ها و مکان های مختلف
    بیست عکس زیباترین و جذاب ترین و عجیب ترین مناطق طبیعت روی زمین
    عکس طنز خفن بامزه باحال کانال تلگرام ایرانی و خارجی جدید 95
    عکس های زیبا و ارام بخش طبیعت
    عکس های خنده دار از فوتبال
    عکس های جالب و خنده دار از زرنگی چینی ها
    خنده دارترین عکس ها جمع اوری از اینستاگرام و تلگرام
    گلچین عکس خنده دار ایرانی از کانال تلگرام
    صد عکس خیلی بامزه طنز باحال جالب برای کانال تلگرام
    دانلود اهنگ جدید رضا پیشرو +عکس
    دانلود البوم جدید حمید عسکری+عکس
    دانلود گلچین اهنگ ایرانی جدید 95
    دانلود تک اهنگ ایرانی جدید
    دانلود اهنگ و فول البوم علی باباو البوم سورنا
    دانلود فول البوم محمد علی زاده
    دانلود جدیدترین اهنگ ها مرداد ماه 95
    سنجش عشق با تست
    شعر درباره خیانت
    36 ایده جدید برای تزئین سفره هفت سین
    معنی و تعبیر خواب فحش و ناسزا به خود یا دیگران دادن
    بهترین عکس نوشته ها برای متولدین ماه مهر عکس پروفایل متولد ماه مهر
    نظرات
  • در قمست نظرات مشکلات و پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در جریان بگزارید.

  • نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتی
    آخرین مطالب
  • آخرین مطالبی که به تازگی در سایت منتشر شده اند...
  • دو عکس نوشته مخصوص تمام ماهها برای تلگرام لاین و پروفایل
    فال کامل در همه موارد عاطفی و ازدواج و مالی و سلامتی در سال 2017 و سال 1396
    معنی و تعبیر دیدن داس در فال و فنجان قهوه+عکس داس
    دعای پیش از دعا کردن از حضرت علی (ع)
    معنی و تعبیر خواب ادمها دیدن ادم ناشناس مردم در خواب
    معنی و تعبیر خواب ادم ربایی بچه دزدی گروگانگیری تعبیر دیدن خواب بچه دزد
    معنی و تعبیر خواب ادم خوار تعبیر دیدن ادم خوری در خواب
    معنی و تعبیر خواب ادم ماشینی روبات مرده متحرک تعبیر دیدن راه رفتن ادم ماشینی
    معنی و تعبیر عکس گوش ماهی و صدف در فال قهوه تعبیر دیدن صدف در فال قهوه
    معنی و تعبیر دیدن صندلی چهارپایه در فال قهوه عکس صندلی چوبی در فال قهوه
    معنی و تعبیر دیدن عقرب در فال قهوه تعبیر تصویر عقرب در فنجان قهوه
    معنی و تعبیر تصویر عصا در فال قهوه دیدن عکس عصا در فال قهوه
    معنی و تعبیر دیدن عکس شلوار در فال قهوه فال قهوه جدید
    معنی و تعبیر فال قهوه صفحه شطرنج دیدن عکس مهره شطرنج در فال قهوه
    تعبیر دیدن شمشیر در فال قهوه عکس شمشیر و دشمن در فال قهوه
    معنی و تغبیر عکس شمع در فال قهوه تعبیر شمع روشن و خاموش در فال قهوه
    معنی و تعبیر خواب جدایی و رها کردن تعبیر خواب رها کردن
    معنی و تعبیر خواب دیدن رنگ ها در خواب دیدن رنگ سبز قرمز نارنجی در خواب رنگ سفید
    معنی و تعبیر خواب اب نبات دیدن ابنبات شیرین یا ترش در خواب
    معنی و تعبیر خواب ادامس جویدن در خواب تعبیر خواب ادامس چیه ادمس در خواب
    معنی و تعبیر خواب رنگین کمان دیدن رنگین کمان در خواب دیدن رنگ سبز قرمز نارنجی در خواب رنگ سفید
    تعبیر خواب رنگ ها معنی دیدن یک رنگ واضح در خواب تعبیر دیدن خواب رنگی
    معنی و تعبیر خواب رنگ سیاه تعبیر دیدن رنگ سیاه در خواب رنگ مشکی در خواب
    معنی و تعبیر خواب رنگ خاکستری خواب سیاه و سفید تعبیر دیدن رنگ خاکستری در خواب
    معنی و تعبیر خواب دیدن روباه روباه در خواب روباه زرد نارنجی رنگی سفید
    معنی و تعبیر خواب علائم راهنما نشانه های راهنما
    معنی و تعبیر خواب رودخانه دیدن رودخونه خروشان در خواب رودخانه ارام و شفاف راکد متلاطم
    معنی و تعبیر خواب رنگ ارغوانی دیدن رنگ ارغوانی در خواب تعبیر خواب رنگها
    طالع بینی و فال سال 96 و2017 متولدین دی ماه برج جدی
    طالع بینی و فال سال 96 و2017 متولدین بهمن ماه برج دلو
    طالع بینی و فال سال 96 و2017 متولدین اسفند ماه برج حوت
    طالع بینی و فال سال 96 و2017 متولدین ابان برج عقرب
    طالع بینی و فال سال 96 و2017 متولدین مهر برج میزان
    طالع بینی و فال سال 96 و2017 متولدین اذر برج قوس
    طالع بینی و فال امسال متولدین مرداد برج اسد در سال 2017 سال 96
    طالع بینی و فال امسال متولدین تیر برج سرطان در سال 2017 سال 96
    طالع بینی و فال امسال متولدین شهریور برج سنبله در سال 2017 سال96
    طالع بینی و فال امسال متولدین خرداد برج جوزادر سال 2017 و سال 96
    طالع بینی و فال امسال متولدین اردیبهشت برج ثور در سال 2017 و سال 96
    طالع بینی و فال امسال متولدین فروردین ماه برج حمل در سال 2017 و سال 96